Verslag 2023 en Beleid 2024

1.     VERSLAG UITGEOEFENDE ACTIVITEITEN 2023

Het bestuur van de Stichting Boost a School heeft in het afgelopen jaar haar activiteiten intensief voortgezet. Zoals beschreven in het beleidsplan voor 2023 beoogt Boost a School een holistische aanpak om effectief te zijn in het verhogen van de kwaliteit van educatie in ontwikkelingslanden. De Stichting zoekt actief samenwerking met een aantal organisaties met veel ervaring in het werkveld. Vaak richten deze organisaties zich op een gefocust aandachtsgebied, waarbij samenwerking met andere organisaties beperkt is. Boost a School wil deze krachten bundelen en gezamenlijk tot grotere impact brengen.

Beleidsplan 2023-2025


Het bestuur van Boost a School heeft begin 2023 de volgende hoofdlijnen gedefinieerd voor het beleidsplan 2023-2025:


Dit plan volgt het beleidsplan 2020-2022, nu de activiteiten in 2022 zijn hervat na de corona crisis en de burgeroorlog in Ethiopië.


  • Herijken van de ontwikkelde plannen om daarmee de Boost-a-Job formule om te bouwen naar een Business Academy for Social Impact. Hervatten van workshops met vooraanstaande NGOs en bedrijven om de Business Academy te concretiseren en uit te werken in een projectplan.


  • Het scherp krijgen van de Terms of Reference voor de Business Academy for Social Impact. Hierbij is het van belang helderheid te krijgen in het gekozen focus land van de exacte behoeften van ondernemers ten aanzien van het opschalen van hun activiteiten.


  • Opstellen van een funding plan waarmee Business Academy Founders en Partners kunnen bijdragen in de Business Academy for Social Impact. Deze partijen kunnen zowel uit het bedrijfsleven als van NGO zijde komen.Inventarisatie financieringspartners en fondsenwerving met name in Nederland.


  • Detaillering van een eerste focus project en de rol van de betrokken partijen daarin. Deelbegrotingen, de wijze van uitvoering en evaluatie dienen hierin opgenomen te worden.


  • Indien mogelijk start uitvoering eerste project. Dit kan de bouw zijn van één of meerdere online modules in samenwerking met SkillEd. De uitvoering wordt gebaseerd op een iteratief proces van korte mini-projecten met telkens tussentijdse evaluatie teneinde snel te leren en verdere uitvoering steeds effectiever en efficiënter te laten verlopen.


  • Tussentijdse evaluatie van het eerste focus project met betrokken partijen. Het trekken van lessen uit deze evaluatie dient maatgevend te zijn voor verdere detaillering van het beleidsplan 2024.


  • Grove planning van de vervolgprojecten en mijlpalen voor 2024 ten aanzien van de projectuitvoering.


Terugkoppeling Beleidsjaar 2023


  • In 2022 zijn de activiteiten opgestart om een coalitie te vormen van organisaties die werkgelegenheid middels educatie in Afrikaanse landen willen bevorderen. Met de CEO van Edukans, Petra van Haren, en de CEO van SkillEd, Guus Paardekooper, is een aantal workshops gehouden. Dit heeft geresulteerd in een aanpassing van de Boost-a-Job formule. Om een praktischer invulling te geven aan het initiatief en het minder afhankelijk te maken van bedrijven, is gekozen om een Business Academy for Sustainable Impact op te zetten. Deze Business Academy richt zich op ondernemers in ontwikkelingslanden die hun bedrijf willen opschalen. In samenwerking met educatie partners wordt een online programma aangeboden om deze ondernemers te met succes de hordes te laten nemen die zij tegenkomen in het opschalen van hun bedrijf. Dit voorstel is concreet uitgewerkt in Factsheet die de 3 partijen gepresenteerd hebben tijdens het Symposium Connection Works! dat georganiseerd werd door VSO, Edukans en Randstad op 18 april 2023.


  • Een veelvoorkomend probleem met het onderwijs in ontwikkelingslanden is het feit dat het schoolsysteem niet goed is afgestemd op de behoeften van werkgevers. Bovendien hebben docenten aan TVET-scholen ('Technical and Vocational Education and Training') zelden een achtergrond in pedagogiek of didactiek; de hogescholen werven bij voorkeur kandidaten met technische vaardigheden. Aangezien veel leraren jong zijn, zijn er problemen met de hiërarchie en een hoog verloop onder het onderwijzend personeel. Door verouderde syllabi en trainingsmateriaal in het Engels, evenals defecte technische machines, zijn er beperkingen in het overdragen van (technische) kennis.


  • Vervolgens heeft het bestuur van Stichting Boost a School een Needs Assessment studie in Uganda en Kenia gefinancierd, die in het najaar van 2023 is aangevangen. De resultaten van deze studie worden verwacht tegen de zomer van 2024. Deze Needs Assessment moet helderheid verschaffen over de exacte behoefte aan educatie ter bevordering van het opschalen van bedrijven en het creëren van werkgelegenheid. Op basis hiervan kan het concrete plan worden uitgewerkt en zullen potentiële partners bij het project worden betrokken.


  • Dit is een traject dat tijd en energie kost. Kwaliteit en impact van de gezamenlijke projecten zijn voor het bestuur een belangrijker uitgangspunt dan het halen van een korte termijnplanning. 

De Business Academy for Social Impact


  • De Business Academy wordt een social enterprise die zonder winstoogmerk na enkele jaren haar eigen broek ophoudt.


  • De sociale onderneming wordt een lokale rechtspersoon met een duidelijk doel: jonge ondernemers begeleiden in het opschalen van hun bedrijf om zo meer werkgelegenheid voor jongeren in ontwikkelingslanden te creëren.


  • We richten onze eerste aandacht op één land in Oost-Afrika, waarschijnlijk Kenia en één industrie: de agribusiness.


  • Wij richtten onze energie in eerste instantie op Kenia. Kenia heeft een sterkere economische basis dan omliggende landen om als markt interessant te zijn voor investeringen in productiecapaciteit.


  • We kiezen voor de sector agribusiness als eerste focus. Zowel enkele bedrijven als ook NGOs zijn juist in deze sector actief, en hebben dus veel gezamenlijke kennis. Ook zijn er plannen om hierin verder te investeren. Agribusiness past ook goed in het economische beleid van de Keniaanse regering en geeft het land goede mogelijkheden om haar positie op dit terrein verder uit te bouwen.


  • Agribusiness draagt bij aan enkele andere Sustainable Development Goals, nl. 2 (“Zero hunger”), 12 (“Responsible consumption and production”) en 13 (“Climate action”). Unicef heeft het Generation Unlimited programma gelanceerd om kansen voor jongeren te vergroten. Ook hierbij wordt aansluiting met het bedrijfsleven gezocht. Wij zullen actief aansluiting zoeken bij dit initiatief teneinde de krachten verder te bundelen.


  • De Business Academy krijgt support van Edukans, SkillEd en andere netwerkpartijen om het geplande onderwijs op een kwalitatieve en kosteneffectieve manier uit te voeren.


  • De onderwijsprogramma's die via de Business Academy zullen worden aangeboden, zullen een substantieel deel van het curriculum wijden aan het uitrusten van leraren met vaardigheden om impact te maken. We zullen veerkracht en vertrouwen bij ondernemers opbouwen om kennis echt op te nemen. Het zal de ondernemers helpen zich voor te bereiden op de belemmeringen die zij tegenkomen in het opschalen van hun activiteiten.


  • Een kleine groep oprichters richt een fonds op om de Business Academy te voorzien van startkapitaal, financiering voor onderwijs voorafgaand aan terugbetaling en financiële ondersteuning gedurende de eerste jaren. Ook wordt aan bedrijven de mogelijkheid geboden om Partner te worden van de Business Academy. Op termijn zullen ondernemers die succesvol hun bedrijf opschalen een terugbetaling doen aan het Revolving Fund. Dit gaat ervoor zorgen dat de Business Academy op termijn zelfvoorzienend zal worden.


  • Plannen worden herijkt op de huidige realiteit in Oost-Afrika om in de tijdspanne 2023-2025 een concreet project te kunnen opstarten in het focus land van keuze.

2. STAAT VAN BATEN EN LASTEN 2023 EN BALANS EIND 2023

Het fiscaal jaar loopt van 1 januari t/m 31 december. Voor de jaarverslaglegging wordt zoveel mogelijk de richtlijn 650 Fondsenwervende Instellingen gevolgd.


Het boekjaar 2023 geeft het volgende beeld (bedragen in €):

Staat van Baten en Lasten (bedragen in €)

Begroting 2023

Rekening 2023

Baten

Bijdragen donateurs

  5.000

-

Totaal Baten

  5.000

-

Lasten

Organisatiekosten (startup & ontwikkeling)

2.500

                                 204

Terms of Reference project

15.000

                            10.000

(Deel-)uitvoering eerste project in focus land

                            25.000

-

Totaal Lasten

42.500

10.204

Resultaat (Baten - Lasten)

(37.500)

(10.204)

Toelichting


Baten:


  • Bijdragen van donateurs zijn dit jaar niet gevraagd gezien de vertraging in het vormgeven van de Business Academy for Sustainable Impact. Fondsenwerving is gestaakt totdat de Business Academy for Social Impact met een eerste project tot uitvoering komt.


Lasten:


  • De focus is in 2023 gelegd op het Terms of Reference project waarin de Needs Assesment in Kenia en Uganda is onderzocht. Hiervoor heeft het bestuur €10.000 overgemaakt aan Stichting Edukans. Deze stichting ziet toe op de juiste opdrachtstelling en uitvoering van deze Needs Assessment. Stichting Edukans heeft de overige €5.000,= die begroot is voor de Needs Assessment betrokken uit andere fondsen.


  • Zoals reeds vorig jaar vermeld in de toelichting op de begroting is het bestuur zich er terdege van bewust dat het meer tijd vergt om een project met een brede coalitie tot uitvoering te brengen. Derhalve is de ambitie voor de korte termijn teruggeschroefd, teneinde op lange termijn een veel grotere impact te kunnen maken.


  • Het bestuur is zeer terughoudend geweest in het maken van kosten. De organisatiekosten in dit overzicht betreffen slechts de kosten voor het houden van een bankrekening.


Resultaat: Het netto resultaat is ten laste gekomen van de reserve. Zie ook balans (bedragen in €).


Balans (bedragen in €)

31-12-2023

Activa

Liquide middelen

124.761

Totaal

124.761

Eigen vermogen

Algemene reserve

124.761

Totaal

124.761

3. HOOFDLIJNEN BELEIDSPLAN 2024

Het bestuur van Boost a School heeft begin 2024 de volgende hoofdlijnen gedefinieerd voor de actuele focus in 2024. Deze focuspunten zijn onderdeel van het beleidsplan 2023-2025.


  • Het uitwerken van de Terms of Reference voor de Business Academy for Sustainable Impact. Het Needs Assessment rapport zal de basis geven om de definitieve keuze voor een focus land te maken en de exacte behoeften van ondernemers ten aanzien van het opschalen van hun activiteiten scherp te krijgen.


  • Hervatten van workshops met vooraanstaande NGOs en bedrijven om de Business Academy te concretiseren en uit te werken in een projectplan. Het opzetten van een projectteam in nauwe samenwerking met onze partners Edukans en SkillEd om de voortgang op maandelijkse basis te toetsen.


  • Detaillering van een eerste focus project en de rol van de betrokken partijen daarin. Deelbegrotingen, de wijze van uitvoering en evaluatie dienen hierin opgenomen te worden.


  • Opstellen van een funding plan waarmee Business Academy Founders en Partners kunnen bijdragen in de Business Academy for Social Impact. Deze partijen kunnen zowel uit het bedrijfsleven als van NGO zijde komen.Inventarisatie financieringspartners en fondsenwerving met name in Nederland.


  • Grove planning van de vervolgprojecten en mijlpalen voor 2025 ten aanzien van de projectuitvoering.


4. VOORGENOMEN BESTEDINGEN 2024

Voor het jaar 2024 heeft het bestuur de begroting als volgt vastgesteld (bedragen in ):

Begroting 2024 (bedragen in €)

Begroting 2024

Baten

Bijdragen donateurs

-

Totaal Baten

-

Lasten

Organisatiekosten (beleidsontwikkeling, bank)

1.500


(Deel-)uitvoering eerste project in focus land

25.000

Totaal Lasten

26.500



Resultaat (Baten - Lasten)

-26.500



Mutatie reserve

-26.500



Totaal Reserve 31/12/2024

98.261

Toelichting


Baten:


  • Zoals vermeld is de actieve fondsenwerving gestaakt totdat de Business Academy for Social Impact concreet tot uitvoering komt in een eerste project.


Lasten:


  • De (deel-)uitvoering van het eerste project zal afhangen van de snelheid waarmee de Terms of Reference worden doorvertaald naar een concreet project. Mocht uitvoering doorschuiven naar 2025, dan zal de reserve eind 2024 hoger uitkomen.

5. WIJZE FONDSEN- EN VERMOGENSBEHEER

Voor de fondsenwerving zal initieel de focus liggen op private donateurs.Stichting Boost a School houdt op het gebied van fondsen- en vermogensbeheer de regels aan zoals ze zijn opgesteld in de Code Goed Bestuur. Reserves zullen minimaal zijn en enkel gehanteerd worden om op een verantwoorde manier de doelstelling te verwezenlijken. De reserve mag nooit een maximum van één tot anderhalf jaar van de bestedingskosten overschrijden. Een eventuele reserve zal nooit op een risicodragende manier belegd worden.

6. WIJZE FONDSEN- EN VERMOGENSBESTEDING

De bestedingen worden opgedeeld in organisatiekosten en projectkosten. Beide kostenposten zullen beperkt blijven tot noodzakelijke kosten om de doelstelling van Stichting Boost a School uit te voeren. De projectkosten worden waar mogelijk zoveel mogelijk besteed in het land van projectuitvoering. De uitvoering van de projecten zal door Stichting Boost a School nauwlettend worden gemonitord. De wijze waarop de projecten worden gepland en uitgevoerd, middels korte iteratieve cycli van mini-projecten met telkens tussentijdse evaluatie, waarborgt een effectieve en efficiënte uitvoering en besteding van de fondsen.