Onze missie

Stichting Boost a School ondersteunt en versterkt scholen en opleidingsinstellingen in ontwikkelingslanden met als doel om de sociale- en maatschappelijke positie van hun leerlingen te vergroten.

In 2016 hebben de Verenigde Naties (VN) gedefinieerd hoe een duurzame toekomst voor de wereld eruit ziet. De VN heeft daarbij 17 Duurzame Ontwikkelingsdoelen vastgesteld. Het 4e doel luidt: Verzeker gelijke toegang tot kwaliteitsvol onderwijs en bevorder levenslang leren voor iedereen. Het 8e doel bouwt hierop voort: Bevorder aanhoudende, inclusieve en duurzame economische groei, volledige en productieve werkgelegenheid en waardig werk voor iedereen. De VN ziet een toekomst waarin alle jongens en meisjes toegang hebben tot een vrije en kwalitatief hoogstaande manier van lager en middelbaar onderwijs, als ook technisch, beroeps- en hoger onderwijs. Een toekomst waarin iedereen die kan werken, de mogelijkheid krijgt om dat ook te doen, onder goede werkomstandigheden.

Boost a School wil een bijdrage leveren aan het realiseren van deze Duurzame Ontwikkelingsdoelen. Hierbij nemen we een holistische benadering. We willen een bruggehoofd zijn tussen bedrijven, non-gouvernementele organisaties (NGO's), opleidingsinstituten en uiteraard jongeren in ontwikkelingslanden. We hebben aandacht voor de toekomstvisie van bedrijven, de soort banen waarvoor zij gekwalificeerde medewerkers zoeken, de opleidingsprogramma's, de afstemming van het lesprogramma op vervolgopleidingen en werkgelegenheid, lesmiddelen voor leerlingen, de lokaties waar getraind gaat worden en waar mogelijk het betrekken van de lokale gemeenschap (zoals ouders en ondernemers) bij de opleiding. Onze doelstelling is dat de opleidingsprogramma's op duurzame wijze zelfstandig kunnen opereren binnen het lokale ecosysteem.